Tramwajem do Ząbek ?

Brak komentarzy »

 W dniu 10 lipca b.r. na łamach stołecznej gazety.pl ukazał się artykuł dotyczący 80 planowanych przez warszawski ratusz nowych tras tramwajowych. Władze Warszawy postawiły sobie pytania – gdzie najpilniej potrzebne są nowe linie tramwajowe? Które powinny działać do 2040 roku? A które nie mają ekonomicznego i komunikacyjnego sensu?

Do przetargu na opracowanie koncepcji perspektywicznej sieci tramwajowej w Warszawie zgłosiło się siedem firm. Najtańszą ofertę za nieco ponad 181 tys. zł – złożyła brytyjska firma Halcrow Group Limited.

Wśród tych 80 propozycji stołecznego ratusza znalazły się dwie dotyczące Ząbek. Pierwsza to linia łącząca Centrum Handlowe M1 w Markach poprzez ulicę Radzymińską z pętlą tramwajową przy Tesco (Stalowa) albo jedną ze stacji II linii metra, druga to w zasadzie powtórzenie pomysłu władz naszego miasta z 2007 r. czyli połączenia Ząbek z Dworcem Wschodnim w Warszawie.

Według autora artykułu pomysł budowy tramwaju do Ząbek zakrawa na czystą fantastykę. Odmiennego zdania jest Robert Chwiałkowski ze Stowarzyszenia Siskom, który uważa że tramwaj do Ząbek powinien zostać wybudowany.

W odróżnieniu od zdecydowanej większości z tych 80 pomysłów, projekt budowy linii tramwajowej do naszego miasta doczekał się konkretnego opracowania.

Początkiem 7 kilometrowej linii (2/3 W Warszawie, 1/3 w Ząbkach) byłaby pętla tramwajowa u zbiegu ulic Sosnowej i Skorupki. Dalej linii biegłaby po nowym korytarzu drogi wojewódzkiej 634 zwanej potocznie Nowoziemowita. W Ząbkach przystanki tramwajowe powstałyby przy:

1) ul. Sikorskiego/Gajowa/Sosnowa (rondo);

2) Szwoleżerów/Dzika/Zieleniecka,

3) Reymonta/Andersena,

4) Piłsudskiego (wjazd do zlewni ścieków),

5) Trasa Olszynki Grochowskiej (granica miast w pobliżu os. Garden Plaza).

Autorzy opracowania z firmy TransEko określili, że liczba pasażerów w godzinie szczytu na poszczególnych odcinkach trasy w Ząbkach będzie się wahać od ok. 340 pasażerów w rejonie pętli do ok. 3000 pasażerów po zachodniej stronie ul. Piłsudskiego. W szczycie porannym dominować będzie potok pasażerów skierowanych do centrum Warszawy od ok. 2700 osób na godzinę na terenie Ząbek do 4900 osób/godzinę w rejonie Szmulek (ul.Nowo-Kijowska), co według autorów oznacza konieczność zapewnienia częstotliwości kursowania pociągów w standardzie co 3 minuty oraz konieczność zakupu 17 szt. tramwajów.

Autorzy studium oszacowali łączny koszt budowy trasy tramwajowej na poziomie 291,2 mln zł + VAT, w tym koszt projektowania i budowy trasy tramwajowej będzie na poziomie 146,7 mln zł + VAT, a koszt zakupu taboru na poziomie 144,5 mln zł + VAT. Uwzględniając upływ czasu można zatem założyć, iż obecnie realizacja tego projektu kosztowałaby ok. 400 mln zł.

Nasuwa się proste pytanie czy Ząbki stać na taką inwestycję. Samodzielnie oczywiście nie. Jedyną szansą na urzeczywistnienie tej inwestycji jest wspólna realizacja z Warszawą i to wyłącznie przy założeniu, iż uda się pozyskać środki Unii Europejskiej na poziomie 80 % kosztów. Niebagatelne znaczenie może mieć również zdanie władz Targówka oraz mieszkańców Targówka Przemysłowego, Elsnerowa i Utraty, jednych z najsłabiej rozwiniętych infrastrukturalnie i komunikacyjnie rejonów stolicy.

www.siskom.waw.pl/kp-tramwaj_zabki.htm

 

 Źródło foto: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:PESA_120Na-Warsaw001.jpg

Autor zdjęcia: Mateusz Włodarczyk (repozytorium wolnych zasobów)

 

    Zostaw odpowiedź

    *