System BRT w Nowo-Ziemowita ?

Brak komentarzy »

W opublikowanym w dniu dzisiejszym raporcie, sporządzonym na zlecenie stołecznego ratusza przez firmę CH2M HILL, ustalony został ranking nowych tras tramwajowych, które mają być w przyszłości budowane w Warszawie. Niestety, ale projekt przedłużenia trasy tramwajowej z Dworca Wschodniego do Ząbek (Sosnowa) został nisko oceniony przez zewnętrznych ekspertów i znalazł się dopiero w czwartej puli przewidzianej do realizacji po 2040 r. Ocena taka wydaje się dziwna i krzywdząca dla tego projektu, gdyż trasa ta jako jedna z nielicznych posiadała gotowe studium jej wykonania, sporządzone przez firmę TransEko, które wykazywało celowość i zasadność budowy tej linii.

W mojej ocenie pomimo treści tego raportu, władze Ząbek powinny w dalszym ciągu zabiegać o wpisywanie tej linii tramwajowej do dokumentów koncepcyjnych, planistycznych, projektowych i inwestycyjnych m. st. Warszawy.

Równocześnie jednak w związku z przystąpieniem m. st. Warszawy do realizacji budowy Trasy Świętokrzyskiej a w przyszłości zapewne także i Trasy Nowo-Ziemowita powinien zostać poddany analizie jeszcze inny wariant, polegający na wybudowaniu w pasach drogowych tych ulic, linii typu BRT (Bus Rapid Transit), która docelowo mogłaby przekształcić się w pas autobusowo-tramwajowy (TTA).

BRT to dopiero raczkujące w Polsce a niezwykle popularne szczególnie w Ameryce Łacińskiej rozwiązanie drogowe polegające na wytyczeniu dla autobusów specjalnych, odrębnych szybkich pasów ruchu. Autobusy są obsługiwane przez odpowiednio przystosowane stacje, mają starannie wyznaczone trasy i rozbudowany system informacji pasażerskiej. Zalążki tego rozwiązania można zobaczyć np. w Warszawie na Al. Solidarności (metro Ratusz, Park Praski).

Innymi słowy w miejscu przyszłego torowiska mogłaby tymczasowo powstać dodatkowa ulica, po której zamiast tramwajów jeździłyby przegubowe autobusy komunikacji miejskiej.

Pomimo, iż system BRT jest bardziej energochłonny i mniej przyjazny środowisku, to jednak ma niepowtarzalną zaletę. Jest tani i stosunkowo łatwy do stworzenia w ramach jednego, wspólnego projektu drogowego.

Koszt budowania 7-mio kilometrowej linii tramwajowej Ząbki – Warszawa (Kijowska) szacowany jest na ok. 200 mln zł brutto, kolejne 200 milionów kosztowałby zakup taboru. Rozwiązanie drogowe choć mniej efektywne jest jednak znacznie szybsze w realizacji, tańsze i łatwiejsze w eksploatacji. Wybudowanie pasa drogi przystosowanej do systemu BRT to koszt ok. 5 mln zł za 1 km. Jednocześnie jeden autobus przegubowy kosztuje ok. 1,0-1,5 mln zł, podczas gdy jeden tramwaj ok. 8 mln zł, choć ten drugi zabiera oczywiście jednorazowo większą liczbę pasażerów.

Jak wygląda system BRT można zobaczyć np. na stronie mercedes-benz.

http://brt.mercedes-benz.com/content/brt/mpc/mpc_brt_website/en/home_mpc/brt/home/about_brt/more_about_BRT/fascination/pictures.flash.html

BRT

Źródło foto:

http://www.flickr.com/photos/jlascar/4585122508/

    Zostaw odpowiedź

    *