Stacja Wilno może pogrążyć Wspólny Bilet Aglomeracyjny

Brak komentarzy »

Już za kilka miesięcy budowana obecnie stacja kolejowa Warszawa-Wilno może wprowadzić wielkie zamieszanie w funkcjonowaniu wspólnego biletu aglomeracyjnego ZTM-KM na tzw. linii wołomińskiej. Może się bowiem okazać, iż po uruchomieniu przystanku kolejowego leżącego w połowie drogi pomiędzy Ząbkami a Dworcem Wileńskim, naszemu miastu nie będzie dalej opłacać się dotować tego rozwiązania.
Jak oblicza Burmistrz Miasta – Robert Perkowski, mieszkańcom Ząbek zamiast kupować bilet ZTM w II strefie, bardziej będzie opłacało się nabyć osobny bilet na najkrótszą strefę do 5 km w Kolejach Mazowieckich i osobny na komunikację w Warszawie – zaoszczędzą na tym ok. 20 zł. Jednocześnie w budżecie miasta pozostanie niebagatelna kwota ok. 900 tys. zł przeznaczonych utrzymanie WBA ZTM-KM.
Z prostych rachunków wynika, że po uruchomieniu stacji PKP Wilno-Zacisze leżącej w odległości ok. 3 km od stacji PKP Ząbki, dalsze dotowanie wspólnego biletu przez Ząbki będzie ekonomicznie nieuzasadnione.
Natomiast w przypadku, gdyby Ząbki chciały powrócić do I strefy biletowej ZTM także na linii kolejowej, z budżetu miasta oprócz przeznaczonych już 0,9 mln zł trzeba byłoby wydać prawdopodobnie dodatkowe 500-600 tysięcy złotych.
Analiza zakresu i cennika usług świadczonych zarówno przez ZTM jak i Koleje Mazowieckie nieodparcie prowadzi do wniosku, że za kilka miesięcy możemy mieć do czynienia z końcem projektu pod nazwą wspólny bilet. Mieszkańcy Ząbek musieliby znów kupować dwa odrębne bilety. Jeden kolejowy na trasę PKP Ząbki – PKP Wilno, drugi autobusowy ZTMu, ale za to w I strefie biletowej. Paradoksalnie na tym tylko zaoszczędzą.
Rozwiązanie takie wydaje się coraz bardziej prawdopodobnie zważywszy na to, jak niewydolna staje się komunikacja autobusowa ZTMu. W godzinach szczytu autobusy linii 145 i 199 nie są już w stanie przewieźć wciąż wzrastającej liczby pasażerów. Zaoszczędzone na kolei pieniądze można np. przeznaczyć na zwiększenie częstotliwości kursowania obydwu wspomnianych linii autobusowych lub np. uruchomienie linii Ząbki-3 dowożącej pasażerów z południowej części miasta w okolice skrzyżowania ulic Radzymińskiej, Łodygowej i Młodzieńczej.

    Zostaw odpowiedź

    *