Robert Świątkiewicz – Radny Miasta Ząbki

radca prawny, radny 2010-2014, 2014-2018, 2018-2023

Budowa tunelu w Ząbkach – czerwiec 2013

Brak komentarzy »

Kilka dni temu oglądałem ogólny plan zagospodarowania przestrzennego m. Ząbki z 1988 r. Ciekawostką tego planu są zaplanowane przez urbanistów aż dwa bezkolizyjne przejazdy przez tory PKP. Jeden dobrze nam znany w ciągu ulicy Orlej i Wojska Polskiego, drugi łączący ulicę Wolności z ul. Łodygową. O ile na ten drugi projekt ma nikłe szanse na realizację, to budowa tunelu w centrum Ząbek właśnie trwa.

Warto wspomnieć, iż powyższa inwestycje posiada ciekawe finansowanie. Na ogólną kwotę inwestycji – 19,7 mln zł to bezzwrotna dotacja z środków Unii Europejskiej, ponad 8,6 mln zł to środki pozyskane od Polskich Linii Kolejowych, 2 mln zł to wkład finansowy Powiatu Wołomińskiego, zaś pozostała część ok. 7,8 mln zł to środki z budżetu Ząbek.

Prawdopodobnie bez takiego typu montażu finansowego inwestycja ta nigdy nie miałaby szans na realizacje. W odróżnieniu od Zielonki, Kobyłki czy Wołomina przez Ząbki przebiega linia kolejowa nr N 21 o znaczeniu wybitnie lokalnym i prawie wyłącznie pasażerskim. Tymczasem przez wspomniane miejscowości przechodzi linia kolejowa Nr 6, stanowiąca część paneuropejskiej magistrali kolejowej E 75 łączącej Warszawę z krajami nadbałtyckimi i Helsinkami. To wyłącznie dzięki strategicznemu znaczeniu tej linii, PKP zmodernizuje od PKP Warszawa-Rembertów do PKP Tłuszcz (Sadowne) infrastrukturę kolejową oraz wybuduje tunele drogowe i piesze z środków unijnych oraz własnych. Ząbki niestety liczyć na to nie mogą.

Obecnie praktycznie zostały już wykonane wszystkie sieci uzbrojenia oraz usunięte tzw. kolizje. Na południe od torów kolejowych wykonane są już wszystkie ściany szczelinowe a aktualnie realizowana jest wielka rampa stanowiąca zjazd do tunelu od strony południowej. Po drugiej stronie torów prace konstrukcyjne dopiero się rozpoczynają.

    Zostaw odpowiedź

    *